طبقه بندی تایر ها

تایر( لاستیک) چیست؟ …

 

تایر( لاستیک ) پوشش حلقه ای می باشد که روی رینگ خودرو یا سایر تجهیزات دیگر نصب می شود و از ساختاری منعطف با توانایی جذب ضربه برخوردار بوده و همیشه در تماس مستقیم با زمین است .بخش عمده ی تایر از جنس لاستیک ساخته شده است که به همین دلیل در ایران به نام لاستیک نیز شناخته می شود.

تایرها خود در دو نوع کلی “بادی و غیر بادی”تقسیم می شوند. تایر های بادی خود از دو گروه کلی تیوب دار( بایاس) و تیوبلس(رادیال) تشکیل شده است. در نوع غیر بادی به دو گروه تایرهای توپر”SOLID” که معمولا در دستگاههای صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد و تایر های “پلی اورتان” که به تازگی اختراع شده اند قابل تقسیم است.

ساختار ظاهری تایر تشکیل شده است از آج ( رویه) ، منجید (کارکاس)، بدنه (دیواره) ، طوقه (بید) تشکیل شده است ومواد تشکیل دهنده تایر عبارتند از: انواع کائوچو،دوده، نخ، سیم، روغن، گوگرد، شتاب‌دهنده‌ها، محافظت کننده‌ها و… می باشد.

وظایف تایر ( لاستیک )

توانایی حمل بار ، انتقال گشتاور، رانش ، ترمز گیری و جذب ضربات وارده به چرخ جهت راحتی سرنشین از وظایف اصلی تایر می باشد و در عین حال باید فرمان پذیری خوب، ثبات شکل ،مصرف سوخت کمتر، لرزش و صدای کم داشته باشد . از سایر وظایف این قطعه حساس می توان به دوام و ایمنی بالا،  توانایی تحمل حرارت تا ۶۰ درجهاشاره کرد .

انـــــواع تایــــر

تایر های سیمی تایرهای نخی
تایر سیمی راهسازی تایر نخی راهسازی
تایر سیمی معدنی تایر نخی معدنی
تایر سیمی صنعتی تایر نخی صنعتی

 

Classification code (International) and Naming Of – The –Road Tyre Pattern

Pattern Type Classification Code
E – Scraper and heavy –duty dump truck tyre patterns
Tracktion E – 2
                                          Block E – 3
Biock Deepening E – 4
G – road grader tvre patterns
Tracktion G – 2
Block G – 3
L – loader and bulldozer tyre patterns
Block L – 3
Block Deepening L – 4
Block Super – Deepening L – 5
C – road roller tyre patterns
Groove Ditch C – 2